Outsourcing IT: personalizowane usługi dla biznesu
Obecnie przeniesienie części procesów biznesowych do wyspecjalizowanego w danej dziedzinie partnera nie jest zbędnym dodatkiem, ale koniecznością dla firm, które chcą sprostać rosnącym wymaganiom swoich obecnych i potencjalnych klientów. Poszukują więc dostawców usług, którzy potrafią doskonale zrozumieć specyfikę ich działalności i zaproponować najbardziej optymalne rozwiązania.
Usługa skrojona na miarę jest na wagę złota
Według ostatnich danych opublikowanych przez Econsultancy, aż dla 94 % firm ma ona kluczowe znaczenie przy odnoszeniu sukcesu[1]. Klienci oczekują indywidualnego podejścia, komunikacji marketingowej oraz oczywiście spersonalizowanych produktów i usług. W ten trend wpisuje się branża IT, która nie oferuje jedynie schematycznych form współpracy, ale dostosowuje się do wymagań modelu biznesowego klienta. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się powierzyć zarządzanie infrastrukturą informatyczną zewnętrznemu dostawcy. W jaki sposób to rozwiązanie wspiera biznes?
Elastyczna współpraca w ramach outsourcingu usług
W przypadku outsourcingu usług IT możemy wyodrębnić dwa obszary, w których wykorzystywane jest wsparcie firmy zewnętrznej. Pierwszym jest helpdesk, czyli podstawowa pomoc użytkownikom komputerów oraz urządzeń mobilnych i peryferyjnych. To właśnie obszar najchętniej przekazywany do obsługi firmom zewnętrznym. Zwłaszcza przy rozproszonej strukturze geograficznej organizacji, gdy budowanie własnego działu IT nie jest opłacalne finansowo. Drugi zakres usług obejmuje administrację serwerami i zarządzanie całą siecią komputerową. Przekazanie tych zadań na zewnątrz budzi większe obawy, głównie ze względów bezpieczeństwa.
Niekiedy potrzeba więcej czasu, żeby zbudować zaufanie. Dlatego niektóre firmy decydują się na stopniową współpracę. Zaczynają od przekazania części kompetencji, np. helpdesku, sukcesywnie oddając w outsourcing kolejne obszary. Z czasem dochodzą do wniosku, że outsourcing po prostu się opłaca
– mówi Maciej Pokrzywiński, dyrektor generalny IT Company.
Mieć ciastko i zjeść ciastko, czyli outsourcing specjalistów IT
Część firm nie chce, bądź z różnych przyczyn nie może zrezygnować z dedykowanego informatyka. Wolałaby jednak nie ponosić kosztów osobowych i organizacyjnych, które wiążą się z przeprowadzaniem rekrutacji, wdrażaniem nowych pracowników i ciągłymi szkoleniami personelu. Czy to jest w ogóle możliwe? Jak najbardziej. Outsourcing IT to nie tylko zlecanie zadań na zewnątrz. To także możliwość korzystania z wiedzy wykwalifikowanych pracowników lub też całych zespołów specjalistów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem pomagają firmie rozwinąć skrzydła.
Jeżeli klient chce, żeby nasi eksperci pracowali w jego strukturach, możemy się dopasować do tych oczekiwań. Dostarczamy pracowników o niezbędnych kompetencjach w pełnym lub częściowym wymiarze etatu, a nawet delegujemy całe zespoły, które realizują projekty w siedzibie klienta
– dodaje Maciej Pokrzywiński. Aż 51% organizacji jako zaletę outsourcingu wymienia właśnie łatwy dostęp do wysokiej klasy specjalistów, których w innym sposób nie są w stanie zatrudnić.
Outsourcing IT: kilka faktów, o których warto wiedzieć
- Polskie firmy wybierają cztery najpopularniejsze rozwiązania w zakresie outsourcingu IT, w zależności od charakteru działalności.
- Aż 79% firm decyduje się na pełen outsourcing IT korzystając z wielu zalet, jakie za sobą niesie ta forma współpracy. Pozostałe instytucje wybierają częściowy outsourcing usług IT, outsourcing specjalistów IT lub team outsourcing.
- Ponad połowa firm dzięki outsourcingowi nie musi w ogóle zajmować się obsługą infrastruktury technicznej, poświęca więc całą swoją uwagę kluczowej działalności. To ogromny krok w kierunku rozwoju potencjału przedsiębiorstwa i jakości oferowanych usług.
- Aż 75% organizacji korzystających z outsourcingu IT zauważyło poprawę efektywności swojego biznesu. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy podaje się m.in. nieprzerwany dostęp do usług, danych i specjalistów, usprawnienie procesów i pracy firmy oraz stały rozwój infrastruktury informatycznej.
- Outsourcing IT to nie tylko poprawa efektywności operacyjnej firmy ale wymierne oszczędności związane także z optymalizacją zasobów i brakiem kosztów kadrowych. 27% firm korzysta z outsourcingu IT właśnie z powodu możliwości redukcji kosztów.
Outsourcing IT to przede wszystkim oszczędność czasu, pieniędzy oraz dostęp do wiedzy doświadczonych specjalistów. Pozwólmy innym firmom budować nasz sukces – będzie to z korzyścią dla obu stron. Nasz partner wykaże się w dziedzinie, w której jest najlepszy, a my zyskamy nieocenione wsparcie w biznesie.
[1]ceo.com.pl/przedsiebiorcy-stawiaja-e-commerce-personalizacje-81590